Hoe breng je een patiënt over van het ene ziekenhuis naar het andere? Tot nog toe gebeurde dat gewoon via een ziekenwagen met brancard. Het UZA, erkend als level-1-traumacentrum, wil dat transport voor de patiënt comfortabeler en veiliger maken. Dus kocht het een truck dat het ombouwde tot ziekenwagen.
Bij de verhuizing van bijvoorbeeld Groeninge hadden we het al gezien: een vrachtwagen werd tijdelijk omgebouwd tot rijdende ziekenkamer. Het UZA heeft dat nu structureel permanent aangepakt. Door de grotere afmetingen zit er in de ambulance meer gespecialiseerd materiaal zoals een groot scherm om de vitale parameters te monitoren, een dashcam en een 'fleetlogger', die permanent noteert waar, wanneer en hoe gereden wordt. Om ook in de sneeuw een veilig transport te verzekeren, is de ziekenwagen net als brandweerwagens uitgerust met automatische sneeuwkettingen.
De nieuwe ziekenwagen is voorzien van een laadbrug, die een patiënt in een ziekenhuisbed, het medisch personeel en alle materialen op een veilige en comfortabele manier in en uit de zakenwagen kan laden. Omdat in de cabine een volledig ziekenhuisbed past, moeten zwaargewonde patiënten niet meer overgeplaatst worden van een brancard. In bepaalde gevallen wordt het team van zorgverleners uitgebreid voor onmiddellijke zorg ter plaatse. Daarom zijn er in de ziekenwagen vier zitplaatsen voorzien voor bijvoorbeeld een extra kinderintensivist of een cardiochirurgisch team.
Bovendien kan de ambulance eenvoudig omgebouwd worden tot Mobile Intensive Care Unit om mensen die intensieve zorgen nodig hebben, te vervoeren van het ene ziekenhuis naar het andere. Van een klassieke interventie tot gespecialiseerde tertiaire zorgverlening, de ruimte is voldoende aanpasbaar voor een veilige en kwaliteitsvolle zorg op verplaatsing, met tijdswinst die cruciaal kan zijn voor de patiënt. De ideale aanvulling voor de groeiende spoeddienst en het UZA als level-1-traumacentrum.
Bij de verhuizing van bijvoorbeeld Groeninge hadden we het al gezien: een vrachtwagen werd tijdelijk omgebouwd tot rijdende ziekenkamer. Het UZA heeft dat nu structureel permanent aangepakt. Door de grotere afmetingen zit er in de ambulance meer gespecialiseerd materiaal zoals een groot scherm om de vitale parameters te monitoren, een dashcam en een 'fleetlogger', die permanent noteert waar, wanneer en hoe gereden wordt. Om ook in de sneeuw een veilig transport te verzekeren, is de ziekenwagen net als brandweerwagens uitgerust met automatische sneeuwkettingen.De nieuwe ziekenwagen is voorzien van een laadbrug, die een patiënt in een ziekenhuisbed, het medisch personeel en alle materialen op een veilige en comfortabele manier in en uit de zakenwagen kan laden. Omdat in de cabine een volledig ziekenhuisbed past, moeten zwaargewonde patiënten niet meer overgeplaatst worden van een brancard. In bepaalde gevallen wordt het team van zorgverleners uitgebreid voor onmiddellijke zorg ter plaatse. Daarom zijn er in de ziekenwagen vier zitplaatsen voorzien voor bijvoorbeeld een extra kinderintensivist of een cardiochirurgisch team.Bovendien kan de ambulance eenvoudig omgebouwd worden tot Mobile Intensive Care Unit om mensen die intensieve zorgen nodig hebben, te vervoeren van het ene ziekenhuis naar het andere. Van een klassieke interventie tot gespecialiseerde tertiaire zorgverlening, de ruimte is voldoende aanpasbaar voor een veilige en kwaliteitsvolle zorg op verplaatsing, met tijdswinst die cruciaal kan zijn voor de patiënt. De ideale aanvulling voor de groeiende spoeddienst en het UZA als level-1-traumacentrum.