...

In het Medisch Centrum in Diksmuide plaatst een verpleegkundige de bloedstalen in de drone. Vervolgens vliegt de drone met ondersteuning van een private 5G- verbinding rechtstreeks naar het laboratorium in het Jan Yperman Ziekenhuis. Op het dak van het ziekenhuis in Ieper is een dronecargoport (DCP) aangelegd, een landingshaven voor drones. De DCP is aangesloten op de buizenpost van het ziekenhuis, waardoor niemand de stalen op het dak moet halen. Die automatisering zorgt voor een sneller en efficiënter transport, maar verkleint ook het risico op menselijke fouten. De drones die tijdens de testvluchten worden ingezet, zijn specifiek ontworpen voor medisch transport. Piloten zijn eigenlijk niet nodig, maar blijven wel in de buurt om alles te monitoren. De drones zullen met een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur vliegen, maar blijven bij slecht weer aan de grond. Alle gemeenten langs de vliegroute hebben toestemming gegeven voor de testvluchten, die ook in samenspraak met de luchtvaartautoriteiten en de luchtverkeersleiding verlopen. De vluchten verlopen volledig gescheiden van het andere luchtverkeer. Parachutes en autorotatiesystemen bij motorproblemen moeten voor een veilige landing zorgen.Het Jan Yperman Ziekenhuis zal onderzoeken of het mogelijk is om het systeem uit te breiden naar andere campussen of naar andere ziekenhuizen. Het is de bedoeling om na te gaan of in de toekomst ook bijvoorbeeld weefsels, medicatie, chemotherapiepreparaten en bloedzakken via drones vervoerd kunnen worden. Bij het opzetten van de medische dronevluchten doet het Ieperse ziekenhuis een beroep op heel wat verschillende partners. Zo ontwikkelde Helicus de DCP speciaal voor dit proefproject. Op de route van het dialysecentrum in Diksmuide naar het ziekenhuis in Ieper heeft e-BO Enterprises drie 5G-masten geïnstalleerd. De expertise van de KU Leuven en Howest worden ten slotte ingezet om de veiligheid en de betrouwbaarheid van de elektronische systemen te garanderen.